اختلالات خواب

آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال خواب   است که بیماران در طول خواب الگوی تنفس غیر طبیعی دارند، یعنی در حین تنفس مکث می کنند و یا تنفس بسیار کم می شود. مکث های تنفسی بین 10 تا 20 ثانیه یا بیشتر ادامه می یابد.  این اختلال به علت تاثیر ناخوشایندی که بر روی کیفیت خواب مبتلایان گذاشته و همچنین منجر به اختلال در اکسیژن شریانی می شود که می تواند منجر به  پیامدهای ناگوار متعددی شود. از جمله این پیامد های ناگوار می توان به افزایش خطا و اشتباه طی فعالیت های روزانه، تصادفات مرگبار، سندرم متابولیک و و بیماریهای قلبی عروقی و حتی مرگ ومیر ناشی از سکته های قلبی و یا مغزی اشاره کرد.

انواع آپنه خواب عبارتند از:

آپنه مرکزی خواب: این نوع آپنه ناشی از عدم ارسال پیام از مغز به سیستم تنفسی برای فعال شدن عضلات تنفسی بروز می کند و عملا تلاش تنفسی برای حداقل 10 ثانیه انجام نمی شود

آپنه انسدادی خواب: این شایع ترین نوع آپنه خواب است و به  علت انسداد راههای هوایی فوقانی( حلق) رخ می دهد هرچند عضلات تنفسی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

آپنه مختلط:این  آپنه با آپنه مرکزی شروع می گردد و پس از زمانی کوتاه تلاش تنفسی جهت برقراری تهویه صورت می گیرد اما به علت انسداد راههای هوایی فوقانی همچنان جریان هوا برقرار نمی شود و هوا از مجاری تنفسی عبور نمی کند.

مهمترین علائم این بیماری که بیمار از آن رنج می برد و هنگام مراجعه به پزشک از آنها شکایت دارد همچون احساس خستگی و خواب آلودگی، تحریک پذیری، فشار خون بالا  می باشد.  ، سردرد و ضعف حافظه و تمرکزو خروپف  نیز از علایم بیماران است.

خطر آپنه انسدادی خواب با سن افزایش می یابد و بیشتر در مردان، افراد چاق و افراد مبتلا به بیماری های قلبی است.آپنه انسدادی خواب بدون درمان ممکن است منجر به عوارضی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلب، اختلالات ریتم قلب، بیماری قلبی آترواسکلروز، فشار خون ریوی، مقاومت به انسولین و حتی مرگ شود .آپنه خواب قابل درمان است و بهترین اقدام برای درمان ، تشخیص نوع و شدت آپنه می باشد. تنها و بهترین روش تشخیص وقفه تنفسی حین خواب  تست پلی سومنوگرافی  (تست خواب شبانه) می باشد.